Nyheter.

Här berättar vi om nyheter och tipsar om trender inom marknadskommunikation.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20231108 – Nyhetsbrev, Färgsystem

Planera företagets marknadsaktiviteter för 2024

Med 2024 runt hörnet är det dags att fundera på företagets marknadsföringsaktiviteter det kommande året. Men hur ska du börja? I den här artikeln delar vi några värdefulla tips för att hjälpa dig på vägen till att utforma en marknadsföringsstrategi.

Planera

Sätt mål
Det första steget i din planering är att sätta upp klara och mätbara mål för dina marknadsaktiviteter. Vilka resultat vill du uppnå? Ökad varumärkeskännedom, skapa fler leads eller öka försäljningen? Tydliga mål hjälper dig att rikta din strategi och mäta framgången.

Förstå din målgrupp
Att känna målgruppen är viktigt. Vem är din ideala kund? Vad är deras behov och intressen? Genom att du skaffar dig förståelse för din målgrupp kan du skapa mer effektiva marknadsaktiviteter som verkligen når fram.

Vilka kanaler funkar för dig?
Marknadsföring erbjuder en mängd olika kanaler att välja mellan. Det är viktigt att utvärdera i vilka kanaler du bäst når din målgrupp. Genom att göra rätt val får du ut så mycket som möjligt av din investering och dina resurser.

Hur mycket pengar har du till din marknadsföring?
Marknadsföring kan vara kostsamt. Att skapa en realistisk budget är avgörande för att undvika onödiga utgifter längre fram och dessutom hålla kontroll över dina marknadsaktiviteter.

Skapa en kalender
Efter att du har din strategi på plats är det viktigt att skapa en noggrant planerad kalender för dina marknadsaktiviteter. En kalender hjälper dig att följa din strategi och säkerställa att du genomför dina aktiviteter.

Trender att ta hänsyn till

När du planerar dina marknadsaktiviteter för det kommande året är det också viktigt att ha koll på trender som kan påverka din marknadsföring.

Hållbarhet
Hållbarhet blir allt viktigare för konsumenter och företag. Att fokusera på hållbarhet i dina marknadsaktiviteter kan visa att du bryr dig om miljön och samhället.

Personlig anpassning
Kunder vill känna sig som individer. Genom att anpassa dina marknadsaktiviteter till varje kund kan du skapa en personlig och engagerande upplevelse.

Interaktivitet
Kunder vill interagera med varumärken på ett mer engagerande sätt. Användning av interaktiva tekniker som AR och VR kan skapa mer engagerande och minnesvärda upplevelser.

Specifika tips för små och medelstora företag

Använd lokala kanaler
Vid lokal marknadsföring är det avgörande att använda relevanta kanaler för din målgrupp. Det kan inkludera sociala medier, lokala tidningar och evenemang.

Var tillgänglig
Kundkontakt är viktigt. Se till att du har en tydlig webbplats och sociala mediekanaler där kunder kan nå dig när de behöver.

Var engagerad
Skapa marknadsaktiviteter som engagerar din målgrupp. Kunder vill interagera med varumärken som de har en relation till.

Så här kan Infoservice hjälpa till

Vi på Infoservice kan hjälpa dig med att ta fram material som kan stödja din marknadsföring. Från grafiska produktioner till att formulera budskap och producera ditt tryckta och digitala material. Vi erbjuder även ett brett sortiment av hållbara alternativ för profilprodukter, vilket ger dig möjligheten att visa dina kunder att du tar ansvar för miljön.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20231108 – Nyhetsbrev, Färgsystem

Utforska tre vanliga färgsystem: RGB, CMYK och PMS

Färg är något vi på Infoservice sysslar med hela dagarna. Det är en central del av all visuell kommunikation och design. Att förstå olika färgsystem är bra inte minst för att säkerställa att ditt tryckmaterial, din digitala design och dina produkter återspeglar de färger du avser. Här är en guide till tre vanliga färgsystem: RGB, CMYK och PMS.

RGB – Magiskt ljus

RGB (Röd, Grön, Blå) är ett färgsystem som använder ljus för att skapa en palett av färger. De tre primärfärgerna i RGB-systemet är rött, grönt och blått. De blandas i olika proportioner för att generera mängder av färgvariationer. Till exempel, kombinera rött och grönt, och du får gult. RGB är mest lämpligt för digital användning, tillexempel bildskärmar och digitala enheter. Varje pixel på skärmen består av små lampor som representerar var och en av de tre primärfärgerna. Genom att justera ljusstyrkan på dessa lampor kan en oändlig mängd färger skapas.

CMYK – Tryckteknikens hjärta

CMYK (Cyan, Magenta, Gul, Svart) är ett färgsystem som används inom tryck. Denna metod skapar färger genom att ta bort ljus istället för att lägga till det. De fyra primärfärgerna i CMYK är cyan, magenta, gul och svart. Dessa kombineras i olika proportioner för att producera en mängd andra nyanser. Exempelvis, blanda cyan och magenta, och du får blått. CMYK är standarden i trycksammanhang och används för tidningar, affischer, förpackningar och mycket annat. Genom att justera andelen av varje primärfärg kan du uppnå precis rätt nyans. Om du skapar material som ska tryckas, se till att ditt arbete är i CMYK-färger för bästa resultat.

PMS – Exakta färger

PMS, eller Pantone Matching System, är ett färgsystem som är känt för sin förmåga att skapa exakta färger. Systemet innehåller över 10 000 standardiserade färger, var och en med ett unikt namn och kod. PMS-färger används särskilt när precision i färgen är mycket viktigt. De garanterar att färgen du ser på en skärm eller i ett provtryck kommer att vara exakt densamma som den tryckta färgen. Detta beror på att PMS-färger är standardiserade över hela världen.

PMS-färger skapas genom att blanda olika mängder av sex primärfärger: rött, gult, blått, svart, vitt och transparent vitt. Genom att finjustera andelen av varje primärfärg skapas de önskade PMS-färgerna. Dessa färger levereras färdigblandade till tryckerier, vilket säkerställer en exakt matchning i det tryckta resultatet.

Genom att förstå och använda dessa färgsystem på rätt sätt kan du se till att dina projekt och produkter återger de önskade färgerna med precision. Oavsett om du arbetar med digitala medier, trycksaker eller designprojekt, kommer denna kunskap om färgsystem att vara avgörande för ditt arbete.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20231108 – Nyhetsbrev, Bildekor och fordonsfoliering

Så sköter du din fordonsdekor

Bildekorer är ett fantastiskt sätt att ge företagets bilar en unik prägel. Det kan dessutom vara ett sätt att skydda bilens lack. Du ska självklart undvika repor eller andra skador på dekoren. Rätt skött kan en bildekor hålla sig fin i många år. Här är några tips om hur du tar hand om din bil efter att du har fått den folierad hos oss på Infoservice:

Tvätta bilen regelbundet

Den allra bästa metoden för att ta hand om din bildekor är att se till att tvätta bilen regelbundet. Använd vanligt bilschampo, vatten och handkraft. Undvik att använda alltför starka rengöringsmedel eller borstar. Om du använder högtryckstvätt bör du hålla ett avstånd på minst 50 cm från munstycket till dekoren, och tänk på att vattentrycket inte får överstiga 80 bar. Vattentemperaturen får inte överstiga 60 grader.

Undvik starka kemikalier

Om du får fläckar av olja, bensin, tjära eller något liknande, rekommenderar vi normalt avfettningsmedel. Var alltid försiktig med starka kemikalier då dessa kan skada bildekoren. Om du behöver använda en stark kemikalie så se till att skydda dekoren med en plastfolie och börja med att testa på en liten yta.

Följ våra instruktioner

När du hämtar ut din bil från oss efter en foliering får du med dig instruktioner om hur du tar hand om din bildekor. Följ dessa instruktioner så kommer din bildekor hålla sig fin i många år framöver.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230816 – Nyhetsbrev, Mässor och evenemang

Montermaterial som gör intryck

Ge ditt mässmaterial ett lyft och skapa en minnesvärd upplevelse för besökarna. Vi tipsar om expomaterial som får din monter att bli extra spännande att besöka.

Rollups

Rollups är fortfarande arbetshästen på många mässor och event. Slitstark, enkel att ta med och oberoende av el, med rollups kan du skapa en lockande monter som drar till sig nyfikna ögon. Finns i mängder av modeller och storlekar som passar olika ändamål och budget.

Rollups är ett måste på mässor och event

Sittsäckar, fåtöljer och strandstolar med tryck

Möbler är en fantastisk möjlighet att ge ditt varumärke en framträdande plats. Använd olika sorters sittsäckar eller fåtöljer i din mässmonter och skapa bekväma sittplatser. Det ger dina kunder en anledning att stanna längre. Men de är inte bara begränsade till mässor, de fungerar lika bra i utställningslokaler, konferensrum eller väntrum.

Sittkuber

Sittkuber är en riktigt bra produkt för mässmontrar som kan användas på många olika sätt. De är sköna att sitta på men också tillräckligt fasta för att användas som små loungebord. Dessutom användbara som byggklossar i lekhörnor. När de inte används kan de staplas och användas som skyltning i många olika sammanhang. Du kan göra dem ordentligt iögonfallande då de trycks över hela ytan.

Sittkuber: sitt på dem eller bygg en inspirerande miljö med dem. Bra i mässmontrar, butiker eller entréer.

Mässbord och diskar

Olika sorters mässbord och diskar är nästan oumbärliga om ni planerar att delta på en mässa. De blir en naturlig samlingsplats där du kan möta dina besökare. Dessutom ger en generös bordsyta dig möjlighet att visa upp broschyrer, produkter och massor av annat marknadsmaterial.

Vepor och backdrops

Gör intryck på mässbesökarna med läckra takhängda vepor och snygga backdrops. Beroende på vilket material som de produceras av är de relativt lätta. Det gör dem både enkla att transportera och montera, vilket ger dig flexibilitet vid olika mässor och evenemang. Genom att använda färgstarka och iögonfallande grafiska element kan du fånga besökarnas uppmärksamhet och locka dem till din monter.

Satsa på enhetlig klädsel

En enhetlig klädsel i en mässmonter är viktig av flera anledningar. Det ger ett proffsigt intryck och underlättar också för besökarna att identifiera vem som tillhör ditt företag.

Profilkläder med logo, piké. Märk med din logotyp eller budskap.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230816 – Nyhetsbrev, Mässor och evenemang, Trycksaker

Trycksaker varje företag bör ta med på mässan

När det gäller att göra intryck är trycksaker ett oumbärligt verktyg. Med rätt material i din monter kan du effektivt presentera dina produkter och tjänster, marknadsföra erbjudanden och skapa en professionell image. Vi tipsar om några viktiga trycksaker som varje företag bör ta med på mässan:

Broschyrer och foldrar

Presentera dina produkter eller tjänster på ett smidigt sätt. Välj format beroende på hur mycket du har att presentera. Med digitaltryck kan du dessutom ta fram helt eventunika broschyrer i små upplagor till ett riktigt bra pris.

produktbroschyr

Flyers

Flyers kan vara användbart för att marknadsföra specifika erbjudanden, kampanjer eller evenemang på mässan. Se till att de har en tydlig call-to-action för att locka besökarna att agera.

Visitkort

Mässor är många gånger mer nätverkande än sälj och då är visitkortet viktigare än annars. Så se till att ha tillräckligt med visitkort för att dela med dig till potentiella kunder, samarbetspartners eller andra utställare.

visitkort

Produktblad

Produktblad är perfekt för att ge besökarna kompletterande och kanske mer utförlig teknisk information om dina produkter eller tjänster. De fungerar som en praktisk informationskälla och gör det enkelt att dela med sig av information till kollegor. Produktblad spelar också en viktig roll i att skapa en proffsig känsla av företaget.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230810 – Nyhetsbrev, Mässor och evenemang

9 smarta giveaways som uppskattas

Giveaways på en mässa är något som uppskattas. Välj produkter som både bär ditt företags varumärke på ett snyggt sätt men som också kommer till användning. Idag är miljömedveten stor bland producenterna och många material kommer från återvunnen råvara.

Pennor

Pennor är en klassisk giveaway och det är inte så konstigt, pennan blir en tydlig budskapsbärare som används om och om igen. Pennor finns i många av olika utförande och prisklasser – en bra gåva helt enkelt.

reklampennor

Isskrapor

Att ge bort isskrapor på event är beprövat. Isskrapor är praktiska, hållbara, ger långvarig exponering och används av många. Dessutom ha de goda förutsättningar för att skapa en kreativ design som sticker ut. Välj en variant med parkeringsskiva så används den året om.

Godis

Godis är alltid populärt. Din logotyp på förpackningen gör att mottagarna kommer att minnas att de fick något gott från ditt företag och det kan skapa en varaktig koppling till ditt varumärke. Dessutom är godis lätt att dela med andra, vilket ytterligare sprider ditt varumärke.

profilprodukt godis

Sportflaskor

Brandade sportflaskor är bra att ge bort. De främjar hälsa, har praktisk användning och visar omtanke. Med din logotyp tryckt på flaskan får du långvarig varumärkessynlighet.

Dryck

Vi måste alla dricka. Att t ex erbjuda märkta vattenflaskor som giveaways fångar garanterat mässbesökarnas intresse. Märkta med ditt företags logotyp och budskap så skapar du en mobil reklampelare. När mässbesökarna använder flaskan under mässan och även efteråt, sprider de ditt varumärke.

Mössor och kepsar

Mössor och kepsar är kanske inte en gåva som du strör omkring dig hur som helst. Men det är riktigt bra kundgåvor. De ger synlighet, skydd och de kommer att användas. Anpassa dem med din logotyp eller budskap. Dessutom finns de ofta i mängder av färgvarianter så att du helt säkert kan hitta något som matchar ditt varumärke.

keps med brodyr

Reflexer

Reflexer är en klassisk giveaway och det är inte så konstigt. Den är både enkel att använda, billig att köpa, användbar och inte minst skapar den trygghet. Reflexer används inom breda målgrupper.

Bärkassar

Med bärkassar på mässan blir ditt företag synligt. Kassar är praktiska, kan användas om och om igen och har dessutom en stor tryckyta. Ofta behöver mässbesökare något att stoppa saker i när de vandrar runt på mässområdet och självklart ska de göra det med ditt företags bärkasse. Finns i mängder av utföranden och material.

Anteckningsblock

Ge besökarna ett anteckningsblock med ditt unika tryck. Anteckningsblock är praktiska att ha med sig och är användbart i många situationer, inte minst på kontoret. Så sätt din logotyp eller budskap på sidorna och gör mottagarna ständigt påminda om dig.

Ballonger

Ballonger är en enkel men riktig bra produkt att dela ut på alla event där barn och barnfamiljer finns. Det är ett smart sätt att fånga uppmärksamhet från små besökare och deras föräldrar. Att ge bort ballonger är dessutom en billig investering jämfört med andra reklamalternativ.

märkta ballonger för mässor och event

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230426 – Nyhetsbrev, Marknadsföring

Förbättra din marknadsföring med trycksaker: en guide

Det tryckta ordet har inte spelat ut sin roll. Trycksaker är ett värdefullt komplement till digitala medier och bidrar till att stärka varumärken, öka medvetenhet och förbättra kommunikation mellan företag och deras kunder.

Något att hålla i handen

En av de viktigaste fördelarna med trycksaker är att de är greppbara och ger en fysisk närvaro som digitala medier inte kan åstadkomma. Detta innebär att mottagaren kan ha en mer intim upplevelse av ditt budskap och minnas det bättre. Studier visar att människor tenderar att ha en starkare koppling till tryckta material och att dessa material kan ha en längre livslängd än digitala medier.

Ett unikt uttryck

Trycksaker ger också en större frihet när det gäller design. Det finns en mängd olika papper, färger och trycktekniker att välja mellan, vilket gör det möjligt att skapa en unik och personlig känsla för varje trycksak. Detta kan bidra till att stärka varumärket och göra det unikt i förhållande till konkurrenterna.

Öka försäljning och medvetenhet

När det gäller marknadsföring kan trycksaker vara särskilt effektiva för att öka medvetenhet och driva försäljning. Broschyrer, visitkort och foldrar kan användas för att marknadsföra produkter och tjänster på ett sätt som digitala medier inte alltid kan. Till exempel kan broschyrer och foldrar användas vid events eller i butiker för att presentera produkter och tjänster på ett visuellt och tilltalande sätt.

Trycksaker är ett värdefullt verktyg för att stärka varumärket, öka medvetenheten och förbättra kommunikationen. Det kan fungera som ett komplement till digitala medier och hjälpa till att skapa en mer komplett och varierad kommunikationsstrategi.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230427 – Nyhetsbrev, Varumärke, Färger

Färgens påverkan på varumärken

När man tänker på varumärken är det vanligt att tänka på t ex logotype, den senaste produkten eller en minnesvärd slogan. Men en av de mest grundläggande och kraftfulla faktorerna som påverkar hur vi känner igen och kopplar ett varumärke till ett specifikt affärsområde är dess färg. Färger har en stark inverkan på människor. De framkallar känslor, associationer som påverkar uppfattningen om ett varumärke. Därför är det viktigt att förstå hur färger tolkas och använda dem strategiskt för att få andra att komma ihåg och koppla ditt varumärke till något positivt.

Grönt

Grönt är en färg som förmedlar en känsla av lugn, hälsa och natur. Grönt förknippas också med förnyelse, optimism, tillväxt, ekologiskt och hållbarhet. Färgen kan också associeras med oerfarenhet. Grönt är en färg som är mycket effektfull för att lyfta och förstärka miljöaspekter.

Blått

Blått är en favoritfärg hos många människor. Färgen förmedlar trygghet, lugn, förtroende, tillit och ansvar. I branscher där det är viktigt att konsumenter känner sig lugna och trygga är blått vanligtvis en färg att föredra. Det kan t ex handla om branscher så som bank/finans och teknik. Blått kan också förmedla känslor av kyla, stelhet och okänslighet. Det är därför viktigt att använda blått på ett väl genomtänkt sätt.

Lila

Lila är en färg med en rik historia som traditionellt förknippas med kungligheter. Detta beror på att lila var en dyr färg att framställa och därför var det endast de rikaste som hade råd med textilier och kläder av denna färg. Lila kan förknippas med lyx, premium och dramatik och används ofta för att skapa en premiumkänsla inom varumärken och produkter. Lila förknippas också med framgång och kreativitet.

Rött

Rött utstrålar kraft och styrka. Färgen har en akut karaktär som kan väcka starka känslor. Rött förknippas med energi, kraft och kan höja vår puls och skapa en känsla av aggressivitet eller varning. Det sägs också att rött kan öka vår aptit, vilket gör färgen extra populär inom restaurangbranschen och matindustrin. Rött kan också användas inom försäljning särskilt för att skapa en stark call-to-action, det är den klassiska reafärgen. På webben används rött för att varna användare genom att markera felmeddelanden.

Gul

Gult är en färg som förmedlar glädje, optimism och energi. Färgen associeras med ungdomlighet, nyfikenhet och kan skapa en känsla av att allt är möjligt. En annan effekt är att även gult kan skapa en känsla av hunger, vilket gör den populär inom livsmedelsindustrin. Det är viktigt att notera att för mycket gult kan bli distraherande och jobbigt för ögat, särskilt om den används i för starka nyanser.

Orange

Orange är en färg som förknippas med värme, lekfullhet och optimism, men också med omognad och att få något dyrt att verka billigare. Färgen kan locka vår uppmärksamhet och är lämplig för detaljer och call-to-action-knappar. Orange är också en försiktig färg som används i säkerhetssyfte, till exempel vid vägarbete. En stark orange nyans fungerar ofta mindre bra som bakgrund på stora ytor, medan en ljusare nyans kan tillföra värme.

Rosa

Rosa ger en positiv, glad och passionerad känsla. En ljusare nyans kan vara avslappnande och barnslig medan en starkare rosa kan vara chockerande. Rosa är historiskt förknippad med kvinnlighet och omtänksamhet.

Brun

Brunt förmedlar en känsla av värme, pålitlighet, jordnära och maskulinitet. På samma sätt som grönt kan brunt i rätt nyans signalera en känsla av naturlighet och ekologiskt tänkande. Men i fel nyans kan brunt framstå som smutsigt eller tungt.

Svart

Svart har historiskt associerats med sorg, mörker och ondska men idag förknippas det även med elegans, lyx och styrka. Svart kan kombineras med andra färger för att förmedla rätt känsla.

Vit

Vitt ger en positiv känsla av enkelhet och renhet men kan upplevas som tomt och sterilt. Det ger en luftig känsla och fungerar bra som bakgrund i många sammanhang. Vitt symboliserar även fred och lugn. Men utan andra färger kan vitt upplevas som tråkigt och opersonligt.

Grå

Grå är en neutral och minimalistisk färg som är bra att använda som bakgrund. Mörkgrå ger en dramatisk och mystisk känsla, medan ljusgrå ger en positiv känsla. Grått med en metallic-känsla förknippas med prestige och elegans som ofta används inom teknikbranschen för att signalera modernitet och hög kvalitet.

Så överväg noga dina färgval och arbeta med färger som på allra bästa sätt förmedlar ditt budskap och  ditt varumärke. Var noga med att välja dina varumärkesfärger noggrant för att öka ditt varumärkes potential och sticka ut från konkurrenterna.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230330 – Nyhetsbrev, Marknadsföring

Få ut mer av sommaren med smart marknadsföring!

Sommaren är en efterlängtad tid för många och samtidigt en viktig period för företag att öka sin försäljning inte minst genom att marknadsföra sommarrelaterade produkter och tjänster. Här är några konkreta tips på hur du kan få ut mer av sommaren med hjälp av smart marknadsföring:

  1. Använd sociala medier för att nå ut till dina kunder. Skapa en kampanj med sommarrelaterade erbjudanden och annonsera på Facebook, Instagram och andra relevanta plattformar. Genom att rikta annonserna mot en specifik målgrupp kan du öka sannolikheten att de når rätt personer.
  2. Utnyttja tillfälliga pop-up-butiker eller events för att sälja sommarprodukter och skapa engagemang bland dina kunder. Ett tillfälligt event eller en pop-up-butik kan också öka medvetenheten om ditt varumärke och locka nya kunder.
  3. Använd tryckt reklam i form av flyers, broschyrer eller direktutskick för att marknadsföra sommarprodukter. Se till att dina annonser är tydliga och lockande för att öka chanserna att de läses och engagerar dina kunder.
  4. Skapa en speciell sommarkampanj med rabatter, tävlingar eller specialerbjudanden för att locka kunder till ditt företag. En kampanj kan skapa ett större intresse för ditt varumärke och öka lojaliteten hos befintliga kunder.
  5. Var synlig och uppdatera din hemsida och sociala medier med sommarrelaterat innehåll. Dela bilder, videos och inlägg som inspirerar dina följare och lockar till engagemang. Tänk på att skapa innehåll som är relevant för din målgrupp och som passar ditt varumärkes image.

Genom att använda dessa tips kan du skapa en sommarkampanj som ökar din synlighet, ditt engagemang och din försäljning. Kom ihåg att det är viktigt att tänka på vilken målgrupp du vill nå, vilken typ av marknadsföring som passar ditt företag och vilka resultat du vill uppnå.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230330 – Nyhetsbrev, Profilkläder

Så passar profilkläder in i marknadsmixen

Profilkläder är ett utmärkt sätt för företag att synas och marknadsföra sig. Genom att trycka företagets logotyp eller annan design på kläder kan man öka igenkänningen och skapa en enhetlig profil. Men hur ska man tänka då det gäller profilkläder? Här är några tips för företag som funderar på att beställa profilkläder.

Välj kläder som passar till företagets profil

Det är viktigt att välja kläder som passar till företagets profil och verksamhet. Om företaget har en mer formell stil passar antagligen bättre med skjortor eller pikétröjor, medan en mer avslappnad verksamhet kan satsa på t-shirts eller hoodies. Tänk också på att kläderna ska vara bekväma och inte minst att de ska fungera i den miljö där man arbetar. För att öka igenkänningen bör företagets färger bör synas på profilkläderna. Tänk också på att färgerna ska matcha och passa ihop för att skapa en enhetlig profil.

Profilkläder t-shirts

Fundera på märkning

Det finns olika sätt att märka profilkläder, såsom screentryck, digitaltryck eller brodyr. Det är viktigt att välja en metod som passar till den typ av design som ska tryckas eller broderas. Det är också viktigt att tänka på att trycket ska hålla länge och inte slitas bort efter bara några tvättar. Som tur är har vi experter som kan guida till de bästa märkningsalternativen.

Profilkläder t-shirts

Beställ i god tid

Det är viktigt att beställa profilkläder i god tid, för att undvika stress och för att kläderna ska hinna tryckas och levereras i tid. Är det mindre upplagor går det ofta med kort varsel, men är det ett större antal kan leveranstiderna bli längre. Tänk lite extra på detta inför sommaren.

Genom att välja rätt kläder, tryck och färger kan företaget hålla ihop sin profil och öka igenkänningen. Sammanfattningsvis är profilkläder en bra investering för företag som vill synas, skapa tydlighet och inte minst lagkänsla.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230330 – Nyhetsbrev, Profilprodukter, Sommargåvor

Sommarens coolaste kylväska!

Picknick i parken eller en dag på stranden? Denna läckra kylväska passar perfekt överallt då du ska ta med kylda drycker och sval mat. Med härliga pastellfärger och skön retrodesign är den sommarens ”vill ha”-pryl. Väskan har ett elegant läderhandtag. Finns i två storlekar 20 och 12 liter. 12 liter: 393x259x243mm och väger ca 1 kg. 20 liter: 447x302x289mm och väger ca 1,3 kg.

Frågor?

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230125 – Nyhetsbrev, Trycksaker

Fyra enkla sätt att spåra effekten av dina printkampanjer

Att spåra effekten av en printkampanj till digitala kanaler behöver inte vara så avancerat som man kan tro. Med ett statistikverktyg som t ex Google Analytics och lite kreativitet kommer du långt.

Det kan göras mycket enkelt

Det allra enklaste, och minst noggranna, sättet att se effekt av en kampanj är att jämföra besökssiffror för datumet då din tryckta kampanj har gått ut med besökssiffrorna från en ”normal” vecka. Har besöken ökat under perioden är det rimligt att anta att din printkampanj har gett resultat.

Inspirera till köp och spåra med kampanjkoder

Genom att lägga till element, som går att koppla till webben,  i din printkampanj, kan man koppla ett unikt utskick till en viss handling på din webb. En unik rabattkod är ett enkelt sätt att spåra vilka onlinebeställningar som har startat i din printkampanj. Här kan du förstås vara kreativ och t ex skapa olika koder för mottagare på olika orter för att se var du träffar bäst.

QR-koder

QR-koder hjälper dig att leda dina potentiella kunder rätt på webben utan att skriva in krångliga webbadresser. En unik QR-kod kan leda kunden till din webbplats, onlinebutik eller till en separat sida där du vill att de ska utföra något t ex lämna sin e-postadress. Du kan följa statistik över hur koden har scannats.

En unik landningssida

Genom att skicka dina kunder till en separat landningssida får du en tydlig bild av hur många personer din printkampanj har aktiverat. En unik sida är också ett bra sätt för dig att ge potentiella kunder en möjlighet att registrera sig för ditt nyhetsbrev, ta del av rabatter eller på något annat sätt få unik information som är viktig för dem.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230125 – Nyhetsbrev, Förpackningar

Hur ser dina förpackningar ut?

Ser du förpackningens uppgift som att bara skydda innehållet? Tänk om! Alla förpackningar, små som stora, är komponenter i ett varumärkes identitet. Så oavsett om du säljer kosmetika, choklad eller målarfärg ger förpackningen en enorm möjlighet att påverka hur produkten, och i förlängningen varumärket, uppfattas.

Hjälper till med försäljningen

För produkter som marknadsförs via konsumentkanaler är förpackningen ofta den sista möjligheten att övertyga någon att välja just din produkt. När det kommer till en kommersiell kund är förpackningens säljroll sannolikt lite annorlunda, då hjälper den till att sälja in kundens nästa köp. Om förpackningen är av ett slag som kunden regelbundet interagerar med, kan det vara fördelar i förpackningen som gör din produkt mer attraktiv än konkurrentens.

Bättre skyddad

En produkts utseende och skick när den når kunden påverkar självklart deras uppfattning om varumärket. Är förpackningen trasig eller skadad kommer det inte att bygga upp förtroende. Detta gäller oavsett om det är en låda med choklad, manualer eller pennor. Så i strävan efter att designa unika förpackningar som sticker ut från konkurrenterna är det viktigt att inte offra funktion för estetikens skull.

Vi hjälper dig med förpackningar!

Precis som smarta print är vår specialitet, gillar vi förpackningar. I mindre upplagor kan du enkelt få personaliserade förpackningar i mängder av varianter. I vår nya skärmaskin har vi större kapacitet än tidigare att producera smidiga förpackningar (och dessutom andra roliga saker så som mappar och unika inbjudningskort med mera). Behöver du hjälp med formgivning finns vår byrå på plats för att hjälpa till.

akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

20230125 – Nyhetsbrev, Profil

Långsiktighet i ditt profilmaterial

I alla sammanhang strävar vi efter att göra arbetsdagen lite enklare. Då det handlar om profilprodukter och personalgåvor går en stor del av tiden åt till att hitta förslag på helt nya produkter. Genom att i stället konceptualisera ett företags gåvor blir valen enklare.

-Våra kunder lägger ner mycket tid på att välja ur det enorma utbud av produkter som vi kan erbjuda. Om vi istället trattar ner det till ett koncept. Bestämmer att alltid välja produkter ur en produktserie eller utifrån användningsområde, blir valet mycket enklare, säger Caroline Wändesjö, profilsäljare på Infoservice.

Förstärk varumärket

Precis som en organisation ska vara konsekvent i sitt grafiska uttryck ger ett konsekvent val då det gäller gåvor och profilprodukter igenkänning både hos kunder och personal.

-Låt oss säga att företaget har en hälsoprofil och vill uppmana sin personal att röra på sig är det självklart så att gåvorna kan motivera dem att komma ut i naturen. I förlängningen är det också en del i att förstärka profilen och attrahera människor med liknande värderingar. Det kan ju vara väldigt viktigt inte minst då det gäller att attrahera ny personal, säger Caroline Wändesjö.