akademikerförbundet trycksaker och expomaterial

Nyhetsbrev, Trycksaker, System, Profilmaterial

Akademikerförbundet samlar trycksaker och profilmaterial i vårt system

Akademikerförbundet har i nästan 20 år producerat trycksaker hos oss på Infoservice. Nu har de centraliserat sitt kommunikations- och profilmaterial och valt Infoservice beställningssystem och lager för bättre kontroll.

Allt samlat på ett ställe

Akademikerförbundet har tidigare lagrat sitt profil- och tryckta material på huvudkontoret i Stockholm, men på grund av utrymmesskäl även tvingats sprida ut det i diverse lagerutrymmen runt om i landet. Detta har medfört brister i kontroll på lagersaldon med mera. De har sett ett behov av att samordna och centralisera sitt material och sitt lager. Deras val för detta blev Infoservice och vårt beställningssystem.

Material till lokalföreningar i hela landet

Med hjälp av en webbshop beställer ca 400 lokalföreningar, med fler än 1000 användare, trycksaker, profilprodukter, kampanjmaterial och mötes-kit direkt från oss. Det handlar om ungefär 170 produkter som idag lagerhålls hos oss i Kalmar. Det finns även en print on demand-lösning där beställaren själv kan skapa affischer.

Akademikerförbundet beställningssystem

foldrar av olika slag

Nyhetsbrev, Trycksaker

Lär dig med om foldrar

Folder. Smaka på ordet. Förknippar du ”Folder” med något som du hittar i väntrummet hos tandläkaren? Låter det lite trist? Tråkigt om du känner så, för foldern är en riktigt smart liten trycksak. Den kan ha mängder av funktioner och kan göras många olika storlekar. Innehållet i en folder kan vara alltifrån en restaurangmeny till en bröllopsinbjudan eller en besökskarta. Den är extremt flexibel. Men oavsett utformning har foldrar alltid en sak gemensamt, de består av ett pappersark som viks (falsas) en eller flera gånger.

Parallellfals

Parallellfallsad folder

Enklare än så här kan det inte bli. En vanlig A4:a vikt på mitten får ju fyra sidor där slutformatet blir A5. Fungerar bra i alla marknadsföringssammanhang eller för alla typer av annan information. Vi ser den ofta som en meny på restauranger och kaféer eller på skönhetssalonger och gym där man vill lista olika erbjudanden och priser.

Fönsterfals

Fönsterfallsad folder

Fönsterfallsfoldern har två parallella jämnstora vikningar ut från mitten där mitten blir dubbelt så bred som de utvikta delarna. Anses passa bra för ett grafiskt innehåll med bilder och illustrationer. Den här typen av öppning känns välkomnande och inbjudande.

Rullfals

Rullfallsad folder

Här viks pappret till tredjedelar. Perfekt att använda i sammanhang då du vill att innehållet ska ”avslöjas” för läsaren i en viss ordning. En klassiker både som bärare av produktinformation men också i olika besöksguider och kartor.

Z-fals

Z-fallsad folder

Tre vikningar som ger en enkel ihopvikning. Kompakt och smidig och kan innehålla mycket information. Perfekt för t ex produktinformation som ska var överskådligt.

Korsfals

korsfallsad folder

En korsfalsad folder är vikt två gånger och över vartannat. Detta ger dig upp till åtta olika ytor att fylla med innehåll (fyra ytor på varje sida). Den här typen av folder används kanske mest för kartor och grafik som ska få ta mycket plats men som har ett smidigt format då den viks ihop.

Designtips

  1. Dra nytta av vikningen i din formgivning. Fundera på vad du inte visar och dra nytta av det. Hur kan du skapa nyfikenhet hos läsaren för det de inte ser vid första anblick.
  2. Var pedagogisk. Det finns ett naturligt flöde i att vika upp och försluta sidor. Använd det i ditt berättande.
  3. Lägg extra krut på omslaget. Du måste få läsaren att både se din folder men dessutom vilja öppna den. Så fundera på var den kommer att finnas och vad den ska konkurrera med. Ska den finnas med andra broschyrer vill du att den ska sticka ut lite extra. Se till att din logo finns med på framsidan.
  4. Vad vill du att läsaren ska göra? Självklart ska du ha med en tydlig call-to-action i ditt budskap. Berätta vad det är du vill att läsaren ska göra när de har kikat igenom din folder. Det kan vara att besöka din butik, din webbshop eller glasskiosk eller anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Tänka på att det sällan räcker med detta för att engagera människor. Du bör ha med ett lockande erbjudande – alla vill göra en bra affär.

Att välja papper

Du kan välja I stort sett vilket papper som helst för foldrar, det är ändamålet som styr pappersvalet. Viktigt att tänka på är att inte välja ett för tjockt papper om det vikas flera gånger då detta kommer påverka hur snygg vikningen blir. Vid mer komplicerade vikningar kommer dessutom papprets fiberriktning påverka hur vikningarna blir. En snygg formgivning är dessutom värd ett snyggt papper.

Överlever din hemsida PHP 8?

Nyhetsbrev, Hemsidor

Överlever din hemsida PHP 8?

PHP är ett dataspråk som körs på webbservrar för att driva hemsidor med dynamiskt innehåll genererat från exempelvis en databas. I slutet av november 2020 släpptes den senaste PHP-versionen – PHP 8. Skillnaden mellan den tidigare versionen PHP 7.4 och PHP 8 är omfattande. Det innebär att CMS-verktyg så som WordPress och Joomla, med tillhörande mallar (teman) och pluginprogram efter övergången kanske inte fungerar som de ska, eller i värsta fall inte fungerar alls.

Vilken PHP-version har din hemsida?

Du kan på ett enkelt sätt kontrollera vilken PHP-version din hemsida har genom att köra ett test på: sitecheck.sucuri.net. Aktuell PHP-version visas vid ”Powered by:”. Står det PHP 8 och sidan fungerar som förväntat så är det inga problem. Står det 7.4 eller tidigare så bör du uppdatera till PHP 8 via webbhotellets kontrollpanel. Uppstår det problem med hemsidan efter uppdateringen kan man ställa tillbaka PHP-versionen till 7.4 via kontrollpanelen.

PHP version 7.4 underhålls med säkerhetsuppdateringar fram till 2022-11-28 så det är ännu inte kritiskt att uppdatera till PHP 8. Men det kan vara en god idé att redan nu kontrollera hur din hemsida klarar övergången så att åtgärder kan sättas in i god tid.

Vi hjälper dig med lösningar om din hemsida slutar att fungera efter övergången till PHP 8.

metallic-färger på trycksaker

Nyhetsbrev, Trycksaker, metallic-färg

Så ska du använda metallic-färg på dina trycksaker

Vill du vässa ditt tryckta material, få det att sticka ut och lyfta fram dina produkter? Då ska du använda guld-, silver- och metallic-färg.

Metallic-färg lyfter känslan av värde

Guld och silver ger känslan av värde. Guldfärg på ett papper får det inte bara att sticka ut, det ger en skön känsla av lyx. Det är när din trycksak eller produkten du presenterar ska kännas påkostad som du ska använda metallic-färg.

Hur ska jag formge?

Guld, silver och metallic-färger blir extra bra när det används på lite större ytor. Då syns glansen och de reflekterande egenskaperna. Som formgivare kan man också dra nytta av kontraster genom att inte designa hela satsytan med metallic-färg utan blanda med plattor, texter och illustrationer i CMYK-färger.

Dra nytta av papprets egenskaper

Vi rekommenderar att metallic-färger printas på ett bestruket papper för maximal reflekterande effekt. Det beror på att mindre färg absorberas i papperet och mer blir sittande på ytan. Metallic-färger är också mer ogenomskinliga än andra, de påverkas lika mycket av papprets färg. Det gör att formgivaren t ex kan använda ett svart papper som tillsammans med metallic-färg kan skapa häftiga effekter.

Guld och silver är ju trevligt men finns det mer?

Guld och silver är bara en bråkdel av de metallic-färger som vi kan producera. Genom att kombinera guld och silver med andra färger kan vi ta fram hundratals olika varianter på metallic-färger som kan spegla alla varumärken eller kampanjer.

Infoservice hjälper dig ta fram inomhusskyltar

Nyhetsbrev, Skyltar

Därför ska du skylta med insidan

Skyltar behövs inte bara utomhus, insidan är minst lika viktig. De informerar, uppmanar och är en del i ditt varumärkesarbete.

1 – Stärker varumärket

Att skapa ett positivt intryck är en viktig del i att utveckla en verksamhet och kanske särskilt när det gäller att locka nya kunder eller utveckla de befintliga. Genom att upprepa ditt företagets varumärke t ex genom hur du skyltar i entrén påminner du dina kunder om vad ditt företag står för och om de varor och tjänster du erbjuder.

2 – Vart ska jag ta vägen?

Förvirring är aldrig bra. När du har fått in kunden i butiken, kundmottagningen eller receptionen ska du förstärka känslan av de är på rätt plats. En besökare som är osäker på vart hon eller han ska ta vägen innebär, på ett eller annat sätt, extra arbete för dig. Med tydliga vägvisare gör du besökaren nöjd. Så berätta för dina besökare vad de ska göra eller vart de ska gå. Symbolskyltar är exempel på enkla skyltar som hjälper till att skapa tydlighet. Att skapa tydlighet gäller inte bara för besökare utan även för din personal. Hur är konferensrummen döpta, var återvinner vi papper och är diskmaskinen startad?

3 – Mer innehåll

Även om en kund är medveten om ditt företag, betyder det inte att de har all information de behöver för ett köpbeslut. Skyltning inomhus kan hjälpa dig att fortsätta annonsera mot kunder t ex medan de väntar på sin mat, på sin bil eller på mötet som ni har bokat. Medan exteriöra skyltar ofta begränsas av att läsaren på kort tid ska uppfatta budskapet, kan inomhusskyltar lyfta fram argument som kräver mer utrymme eller behöver mer tid att ta till sig.

4 – En välkomnande känsla

Med lite kreativitet kan dina inomhusskyltar ge ett tilltalande intryck av din verksamhet. Tänk dessutom på att det är minst lika viktigt hur personalen upplever sin arbetsplats som hur kunderna uppfattar ditt företag. Skyltar kan både skapa en trevlig miljö och stärka lagandan. Med belysning i skyltarna ökar dessutom synligheten samt skapar en varm och välkomnande atmosfär.

5 – Ibland kräver lagen skyltar

Ibland krävs vissa typer av informationsskyltar. Det handlar t ex om utrymningsvägar och placering av brandredskap. Då finns det också reglerat hur dessa ska se ut.

6 – Tillfälliga erbjudanden

Inomhusskyltning är inte permanent, det finns mängder med enkla och smidiga material som passar utmärkt för tillfälliga insatser. Med inomhusskyltar kan du informera kunderna om nya säsongsbetonade produkter eller erbjudanden som bara gäller under en begränsad tid.

Utomhusskyltar fasadskyltar

Nyhetsbrev, Skyltar

7 tips för bättre skyltar

Skyltning är att både informera och annonsera. Det finns många fler skyltlösningar än vad de flesta kanske tänker på. Alla typer och placeringar har sina förutsättningar som formgivaren bör ta hänsyn till. Så ska du utforma nya skyltar tänk på det här för att få skyltar som är läsbara och som ger effekt.

Synligt och läsligt – less is more!

Håll budskapet kort, då blir skylten både lättare att se och lättare att läsa. Skyltar finns i alla former och storlekar. Välj en storlek som är lämplig för det avstånd som din skylt är tänkt att betraktas ifrån. Fundera på var den ska sitta och eventuella hinder som kan vara i vägen. Synlighet är den viktigaste delen av din skyltning.

Undvik röra

Typiskt för all framgångsrik skyltning är att budskapet är kortfattat, det ska förmedlas med så få ord som möjligt. En skylt fylld med många ord eller textrader gör det svårare att läsa på avstånd.

Dra nytta av den tomma ytan

White space är området i en design som är tomt, där det inte finns någon text eller grafik. Det tomma utrymmet som omger text och grafik är minst lika viktig som själva designen. Ofta vill man fylla upp ytan så mycket som möjligt men när ett utrymme blir trångt blir texten svårare att läsa och budskapet svårare att förstå. Trettio till fyrtio procent av skyltens totala yta bör vara white space för att nå optimal läsbarhet.

Typsnitt som är tydliga

Du har bara någon sekund på dig att fånga läsarens uppmärksamhet. Använd typsnitt som är tydligt läsbara när de betraktas på avstånd. Stora bokstäver, versaler, är inte alltid lättare att läsa, tester har kommit fram till att text med versaler och gemener är mer läsbara på avstånd. Som en allmän tumregel bör du aldrig använda mer än två olika typsnitt i en och samma design. Välj typsnitt som kompletterar varandra så får du också ditt budskap att sticka ut.

Välj rätt textstorlek

Att texten går att läsa från det avstånd som du har tänkt dig borde vara självklart. Du kan använda tumregeln att multiplicera texthöjden i centimeter med 200. Så om texthöjden på skylten är 10 cm x 200 = 2000 cm. Då är texten läsbar på 20 meters avstånd.

Välj färger som ger kontrast

När du väljer en bakgrundsfärg använd aldrig någon som gör det svårt att fokusera på budskapet. Svart ger bra kontrast mot alla ljusa färger och vitt fungerar bra mot mörka färger. Ju större kontrasten är desto mer lättläst blir texten även på avstånd. Färger som ligger nära varandra ger inte lika bra kontrast och blir därför svårare att läsa. Vid test av bokstäver på en färgplatta kom den amerikanska branschorganisationen, Outdoor Advertising Association of America, fram till att svart text på gul bakgrund gav högst läsbarhet bland de färgkombinationer som testades.

Följ våra tips så kommer din skylt bli läsbar och ditt budskap nå fram till mottagaren. Lycka till! Självklart finns vi på plats om du vill ha vår hjälp med dina skyltar.

Bildekor bilstripning

Nyhetsbrev, Storformat, Bildekor

Läcker bildekor är slagkraftig marknadsföring

Reklam på fordon är en effektiv marknadsföringsmetod för både små och stora företag. Det borde inte komma som en överraskning med tanke på hur många personer som kan se en bil under ett dygn. Bildekor kan vara alltifrån några enkla dekaler till helfoliering.

Helfoliera för extra intryck

Bildekor har funnits i decennier. Men som mycket annat har det blivit enklare att producera. Det i sin tur har givit möjlighet till större kreativitet i utformningen. Helfoliering är ett sätt att få sin bil “inslagen” i en tålig självhäftande printbar vinyl/folie. Det är alltså en serie vinyldekaler som monteras över karossen. Utbudet av vinyler i olika färger och strukturer är enormt. Glansiga, tonade, matta, metallic och helt egen printad grafik, det finns oändligt med möjligheter att skapa något som sticker ut i trafiken.

Förläng livslängden på din bil

Förutom marknadsföringsaspekten skyddar bildekor lacken på ditt fordon från repor. En annan fördel är att du relativt snabbt kan förändra bilens utseende till exempel om du har en kampanj och vill att dina fordon ska vara en del av denna kampanj.

Rätt underhållen kan en foliering hålla i många år.

adresserad direktreklam

Nyhetsbrev, Marknadsföring, ADR

Mottagarmakt: Så vill svenskarna ha sin kommunikation

Mottagarmakt är en undersökning som årligen genomförs av PostNord i samarbete med Kantar Sifo. Den mäter och presenterar hur svenska folket vill ta emot kommunikation från företag och organisationer. Mottagarmakt 2021 innehåller en hel del intressanta fakta, inte minst att det fysiska utskicket står sig starkt och är uppskattat av mottagarna.

Det fysiska ger ett bra intryck

Det fysiska brevet uppfattas som den bästa kanalen för avsändaren att ge ett bra intryck. Det fysiska brevet är förtroendeingivande, lättöverskådligt och ger mottagaren en känsla av uppskattning. Allt detta är starka faktorer då det handlar om att vårda ett företags varumärke.

Tar del av erbjudandet samma dag och det leder vidare

76 procent uppger att de, samma dag som den delas ut, tar del av den kommunikation som kommer i brevlådan. 62 procent säger att de söker mer information på nätet efter att ha tagit del av ett erbjudande som kommit i brevlådan.

Mejl och SMS är självklart snabbt!

Mejl anses endast bättre än fysiska utskick när något ska kommuniceras snabbt, vidarebefordras eller ska vara tillgängligt oavsett var man befinner sig. Samtidigt är personer i de köpstarka åldrarna 29-49 år de som slänger flest mejl utan att läsa dem.

Du kan läsa hela undersökningen här!

Kontakta oss  – vi hjälper dig nå mottagaren med ditt budskap!

ADR adresserad reklam i brevlådan

Nyhetsbrev, Marknadsföring, Adresserad direktreklam

Lär dig mer om ADR

Varje vecka printar och skickar vi tiotusentals adresserade utskick åt stora och små företag runt om i Sverige. Reklam i brevlådan är trots digitala medier fortfarande en stark marknadsföringskanal.

I årtionden har adresserad direktreklam, ADR, varit en del av mediamixen. Det är inte så konstigt att adresserade utskick fortfarande är en värdefull kanal. Det är en kanal med högt uppmärksamhetsvärde som ger företag möjlighet att hitta nya kunder samt vårda de befintliga. Oavsett om du använder ett eget register eller köper adresser är det enkelt att nå rätt målgrupp. Du väljer exakt vilken målgrupp du ska kommunicera med – du behöver alltså inte betala för ”spill”. ADR delas ut i brevlådan med posten och når alla mottagare även de med ”Reklam nej tack” på brevlådan.

Stor möjlighet till personliga anpassningar

Det printade budskapet har egenskaper och styrkor som digitala kanaler ofta saknar. Det är enkelt att göra personliga anpassningar i budskapet med kundunika erbjudanden till exempel baserade på köpvanor och bostadsort. Det passar ofta bra för budskap som behöver få ta lite mer tid att ta till sig. Det printade kan utformas på många olika sätt och behöver alls inte göras i ett standardformat, det kan stansas och utformas så att det sticker ut. Det går att välja ett papper med en unik känsla eller färg. Men den verkliga styrkan ligger kanske i att det är fysiskt, det är något att hålla i och känna på.

Skicka till befintliga kunder

Att använda ett eget kundregister för att pyssla om medlemmarna i kundklubben är kanske den vanligaste typen av utskick. Genom att jobba mot befintliga kunder så stärker man kundrelationen. Printade utskick med löpande erbjudanden, säsongsprodukter och kampanjer driver också kunder till butiker och e-handel.

Köp adresser för att nå rätt målgrupp

Men om man vill nå nya kunder, kanske vill rikta budskapet mot boende i ett specifikt bostadsområde, i en specifik åldersgrupp eller som liknar dina befintliga kunder, går det att köpa adresser. Det finns experter som hjälper till att analysera marknaden för att hitta rätt mottagare. Det går att nå väldigt många eller en liten exklusiv grupp.

Komplement till digitala kanaler

I en vass mediamix bör fysiska utskick vara lika självklara som digitala. De kompletterar varandra och tillför olika värden i kommunikationen. Med printade, adresserade utskick kommunicerar vi med de kunder som inte öppnar sina nyhetsbrev i mejlboxen.

julklappar till företag

Nyhetsbrev, Profilreklam, Profilprodukter, Julklappar

Julklappstips

Vi vet att det inte alltid är så lätt att fundera ut riktigt bra julklappar. Vill du ha förslag på sådant som passar både för personal och kunder bjuder vi här på lite julklappstips för julen 2021. Du hittar alla vår tips i pdf:en längst ned.

Mat & fritid

Produkter kopplade till matlagning är alltid omtyckt, kanske lite extra just till julen. Så varför inte satsa på en klassisk gjutjärnsgryta. Med gjutjärnets goda värmeegenskaper är den idealisk till grytor och andra smaskiga långkok.

julklapp gjutjärngryta

Väskor & ryggsäckar

Väskor är bra julklappar. Utbudet är enormt och varianterna otaliga men vi föreslår weekendväskan Brandon. Den är tillverkad i bomullscanvas med diskreta detaljer i veganläder. Fodrad insida ger väskan ett exklusivt intryck.

julklapp väskor

Gåvokort

Gåvokort blir en allt mer populär julklapp till personalen. Och inte undra på – alla kan välja sin egen julklapp. Gåvokort finns från flera leverantörer, i olika prisklasser och med stort utbud av produkter

Gåvokort julklapp

För hemmet!

Skulle något för hemmet kanske passa som julklapp? Vi föreslår antingen en skön pläd, en mysig ljuslykta eller en smidig trådlös högtalare. Den eleganta högtalaren från Swayer har en speltid på upp till 7 timmar.

julklapp högtalare

Vill du se mer?

Ladda ner alla våra julklappstips med priser här. Vill du veta mer eller är du sugen på att bli av med dina julklappsbesvär? Kontakta din projektledare för att beställa!

Obs! Arbetsgivare har rätt att under 2021 ge skattefria gåvor och julklappar till ett sammanlagt värde av 2 500kr/anställd (inkl moms). Se mer hos skatteverket.

skyltar

Nyhetsbrev, Skyltar

Så får skyltar dig att sälja mer

Skyltar är ett kul område där det går att vara både kreativ och informativ på en och samma gång. Vi bjuder på några tips på hur du kan tänka kring skyltar för att synas mer och bättre.

Marknadsföring dygnet runt, året om

Att kommunicera ditt erbjudande till omgivningen är kärnan i ditt företags framgång och då spelar utomhusreklam en viktig roll.

Exempel 1 – 3D-skyltar

3D-skyltar är populärt för att skapa uppmärksamhet både utomhus och inomhus. De ger dig massor av kreativ frihet och du kan skapa relativt fritt utifrån form, teckensnitt, färger och storlek. Det kan vara alltifrån stora arenaskyltar utomhus till relativt enkla lackerade frigolitskyltar som du sätter upp i entrén. Tänk på att du bör få dina lokalers interiör och exteriör att harmonisera.

vamos padel skylt

Exempel 2 – Ljusskyltar / Neon / Flex Neon

Ökad synlighet i alla lägen bör vara prioriterat i hur du jobbar med ditt varumärke. Så låt din utomhusreklam jobba både dag och natt! Upplysta skyltar (som använder LED, Neon eller Flex Neon-teknik) kommer att leverera ditt budskap till en större publik och på ett längre avstånd. Ljusskyltar är mycket anpassningsbara och erbjuder mängder med roliga alternativ då det gäller utformning.

ljusskyltar

Exempel 3 – Pylonskyltar

Pylonskyltar är avsedda att ge dig maximal uppmärksamhet från gator och vägar. Med sin storlek kommer denna typ av skylt att uppmärksammas av alla som passerar förbi. Självklart kan du lägga till belysning som får ditt budskap att synas ännu bättre. Dygnet runt.

pylonskylt

Exempel 4 – Fönsterdekor

Ingen lista med idéer för utomhusreklam skulle vara fullständig om vi hoppade över fönsterdekor. Fönsterdekor är perfekt för att visa ditt budskap stort och tydligt eller litet och diskret. Därför används det lika ofta med olika syften i både kontorslokaler, butiker eller restauranger. Att det dessutom kan fungera som insyns- eller solskydd är ett extra plus. Fönsterfolie kan självklart sättas tillfälligt eller för längre tidsperioder.

fönsterdekor

Exempel 5 – Trottoarpratare

Trottoarpratare är smart. Finns i flera olika varianter. De kan vara enkla att flytta, lätta att byta budskap på och dessutom dubbelsidiga. De kan användas i mängder av olika sammanhang. Menyer, tillfälliga rabatter, specialerbjudanden och vägbeskrivningar. Användningsområdena är många.

trottoarpratare

Tänk på!

Det krävs ofta bygglov för att sätta upp, flytta eller ändra en skylt inom ett område som omfattas av detaljplan. Däremot är skyltar som är till för att informera om tillfälliga evenemang, och som sitter uppe under högst fyra veckor, undantagna från lovplikten. Som tillfälliga evenemang räknas t ex en stadsfest, konserter eller idrottstävlingar. Skyltar som är placerade inomhus är undantagna från bygglov. Mer om bygglov för skyltar hittar du hos Boverket.

ny delägare på infoservice

Pressmeddelande

Joakim Ulestedt ny delägare i Infoservice

Joakim Ulestedt blir ny delägare i Infoservice i Kalmar. Joakim kommer närmast från tjänsten som marknadschef på Kalmar HC men har en lång karriär inom marknad och försäljning, bland annat som marknadschef och försäljningsdirektör i koncernen Liljas personbilar AB.

– Infoservice är ett fint bolag med medarbetare som är enormt lojala och som har fantastisk kompetens, uppbyggd under lång tid. Företaget har ett otroligt brett produkterbjudande som jag vill fortsätta att utveckla och förbättra tillsammans med både nya och gamla kunder. Att komma in som delägare och dessutom få jobba aktivt i företaget tycker jag ska bli väldigt roligt, säger Joakim Ulestedt.

– Jag ser optimistiskt på framtiden med Joakim i företaget. Han är en bra människokännare som alltid sätter laget före jaget. Hans kompetens kommer bidra till vår fortsatta utveckling, säger Stefan Garnman, VD på Infoservice.

Joakim gick in som delägare den 4 juni och kommer från 1 september att arbeta med försäljning och marknadsfrågor i bolaget. Infoservice övriga delägare är Stefan Garnman och Roger Hall.

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Garnman, VD
stefan.garnman@infoserviceab.se
Telefon 0480 – 45 87 70

sommarpresenter till personal

Nyhetsbrev, Profilreklam, Sommarpresenter

Sköna sommarprylar

Covid-19 eller inte, solsken eller regn, på sommaren gäller utomhusaktiviteter oavsett vad. Till det bjuder vi på tips på sommarens bästa profilprodukter.

Matlagning

Produkter kopplade till matlagning är alltid omtyckt. Så varför inte bjuda personalen på en pizzasten eller pizzaspade, saker man sällan köper till sig själv men som kommer till användning i de flesta hem.

pizzasten

Matlagning utomhus är en av sommarens höjdpunkter och en grillkorg är en perfekt gåva med massor av användningsområden. Allt ifrån att bära grönsakerna mellan köket och grillen eller att ställa direkt på grillen utan att något faller igenom gallret.

För utflykten

Picknickplädar kan man definitivt inte ha för många. Finns i mängder av olika varianter och i kul färger och mönster.

picknickpläd

En bra och dessutom snygg kylbag gör vilken picknick som helst till en trevlig upplevelse. En schysst vattenflaska eller ett smart lunchkit som tål tuffa tag är användbara produkter för en aktiv utomhussäsong.

För svalkande dopp

Vågar vi hoppas på fint väder och varma bad? En fin badhandduk i bra kvalitet är en populär present som dessutom bruka hålla i många år.

badlakan

Men om det blir regn då?

Kul sällskapsspel är något som många uppskattar. Även här finns mängder med olika varianter som brukar vara lika omtyckt i kompisgänget på trädgårdsfesten som på husbilssemestern.

Vill du ser mer? Inspireras av fler exempel (pdf) och kontakta din projektledare för att beställa!

kreativ direktreklam

2020428 – Nyhetsbrev, Adresserad direktreklam

Öka värdet med personalisering

Personalisering i olika former kommer sannolikt fortsätta vara en del i mångas marknadsföringsstrategi. Orsaken är enkel – det ger resultat.

Alla vill bli sedda

Alla älskar något personligt som är anpassat bara för dem. Att se sitt namn när man öppnar sin brevlåda (eller mejlbox), är betydligt roligare än ett brev märkt med ”Hej medborgare”. Med variabeltryck kan du skapa skräddarsytt marknadsföringsmaterial till var och en av dina mottagare.

Hej Ulla!

Det sägs att det vackraste ordet för varje människa är deras namn. Den kanske enklaste formen av personalisering är att använda människors namn i designen. Att skriva ut Hej Ulla, Lena eller Sven-Göran är exempel på namnsättning som ofta ses integrerad i utformningen. Och det är trevligt att få så länge mottagaren heter just så. Men skulle det skrivas ut ett mellannamn eller kanske alla mellannamn blir det tydligt för mottagaren att han eller hon bara är en rad i ett kundregister.

Använd det du vet du om kunden

Att kunna erbjuda skor i kundens storlek eller rätt tillbehör till gräsklipparen de köpt ställer krav på ditt kundregister. Kan du kategorisera och plocka ut informationen kan vi koppla ihop rätt erbjudande till rätt kund och producera personanpassade trycksaker. Välj unika bilder eller rubriker beroende på vilken hundras kunden har eller vilken bilmodell de åker i. En rabatt anpassad efter kundens tidigare köp är ett annat exempel.

Koppla ihop tryck och digitalt

Genom att kombinera ett personaliserat e-postutskick med ett unikt tryckt erbjudande går det att nå större effekt. Belöna kunder med rabatter för att de läser dina nyhetsbrev eller skicka dem fysiska och personliga erbjudande på just den produkt som de har klickat på i ditt nyhetsbrev. Vill de inte längre ta emot dina nyhetsbrev? Så bra. Då kan du istället skicka dem erbjudandet på posten. Genom att tänka igenom hur just du vill jobba kan du skapa nästintill oändligt med möjligheter att erbjuda kunden rätt vara.

Vill du veta mer? Kontakta din projektledare!

guld och silvertryck

2020428 – Nyhetsbrev, Tryck, Trycksaker

Wow! på alla sidor

Trycksaker blir allt mer exklusiva. Under våren har vi installerat en ny printer som ger oss ännu större kapacitet att producera unika trycksaker. Vi kan enkelt trycka bland annat metalleffekter som ger en extra dimension till formgivningen.

Lite extra lyx

-De här färgerna som vi nu kan producera ger gnista och en lyxig känsla till alla trycksaker. Det är ett bra val för varumärken eller tryckprodukter som är värda lite extra glans, säger Magnus Svalbring, projektledare och säljare på Infoservice.

Att trycka guld och silver har man kunnat göra länge. Men att kunna göra det med bra kvalitet och till en bra kostnad har varit svårare. Digitalprinter med ett fluorescerande rosa färgverk är Infoservice först med i Norden.

– Vi kan skapa guld, silver och rosa. I kombination med CMYK-färg kan vi producera metallic-effekter. Det trevliga är att det dessutom görs prisvärt även i små, unika upplagor, säger Magnus Svalbring.

Höjer alla produkter

Linn Isevi, tryckoperatör på Infoservice, menar att enkelheten i produktionen gör det lätt att lyfta alla trycksaker ett snäpp.
-Det ställer lite krav på hur färgerna döps i PDF:en som vi får från kund. Men det är inget som är komplicerat att göra. Och vi kan alltid tillsammans med formgivaren jobba fram just den effekt som man vill uppnå, säger hon.

förpackning och kartonger

20210303 – Nyhetsbrev

Förpackningstrender 2021

Pandemin har drivit på onlinehandeln och behovet av förpackningar. Dessutom har rädsla för Covid-19 kombinerat med miljömedvetenhet, nya material och möjlighet till personifiering snabbat på utvecklingen.

Förpackning som förstärker varumärket

En förpackning ska göra mer än bara skydda en produkt. Finurliga förpackningar och rolig grafik gör det möjligt att kommunicera kring både produkten och företagets värderingar. Förpackningen är en varumärkesbärare. Begreppet Interactive Packaging används ibland då förpackningen blir en del av produktupplevelsen. Det kan t ex vara att förpackningen uppmanar kunden att interagera med den på något sätt,  t ex återanvända, måla på eller läsa i. Den som vill öka kundengagemang med sina produkter kan troligen dra nytta av kreativa förpackningar.

Några roliga exempel på kreativa interaktiva förpackningar

Miljövänliga förpackningar

Förpackningar som tar miljöhänsyn är inget nytt och konsumenterna ställer allt högre krav på att både produkter och förpackningar är snälla mot naturen. Konsumenter är idag ofta beredda att betala mer för en miljövänlig produkt. Det finns undersökningar som visar att de även är beredda att betala mer för förpackningar som tar miljöhänsyn. Förpackningar av kartong är ofta ett väldigt bra val eftersom tillverkningen ger låga utsläpp och materialet dessutom är lätt att återvinna.

Personifiering

Att lägga till kundens namn i förpackningsdesignen och välja bilder riktade till en specifik kunds intressen eller förpackningens innehåll, är sätt att skapa en personlig relation. Att producera eller printa förpackningar i mindre serier går att göra allt mer kostnadseffektivt. Kan du bara segmentera dina kunder ska du absolut fundera på hur ditt företag kan utnyttja personliga förpackningar för att utveckla kundrelationer.

Vill du veta mer? Kontakta din projektledare!

ny hemsida

20210303 – Nyhetsbrev

Ska du bygga ny hemsida 2021?

Funderar du på att renovera huset eller kanske på att bygga ett helt nytt? Bra. Infoservice levererar unika och skräddarsydda hus från grunden och ända upp till taknocken. Ja, vi talar ju så klart om hemsidor här men liknelsen med ett hus är inte så dum.

Vi hjälper dig med adressen (domänen) om du inte redan har skaffat en sådan. Till adressen följer en tomt, storleken på tomten och dess förutsättningar varierar naturligtvis. Söderläge och sjötomt låter väl inte så dumt? Hur som helst så fungerar det mesta att gjuta en grund på. Vi arbetar med två olika grunder – WordPress eller Joomla. Båda är snarlika system för att hjälpa till med att hantera och organisera innehållet på hemsidan. Vilket man väljer är en smaksak men båda är välkända och är Open Source system. Open Source (eller öppen källkod) är helt gratis, det granskas och uppdateras av miljoner utvecklare världen över vilket bidrar till ständig utveckling. Men som sagt det här är bara grunden som hemsidan ska byggas på och det är viktigt att denna grund är stabil och pålitlig. WordPress och Joomla är de två största systemen på nätet idag.

Oavsett vilken grund hemsidan vilar på så är det bara en grund, och den syns inte på nätet. Hemsidan måste byggas och detta görs på samma sätt vare sig det är WordPress eller Joomla som ligger till grund för den. Kom ihåg att WordPress och Joomla bara är ett system för att hantera och organisera innehållet.

För att skapa själva hemsidan, eller mallen för den, använder vi oss av den senaste tekniken. När vi skapar mallen har vi full kontroll på utseendet och funktionaliteten vilket innebär att vi skapar en hemsida som är unik för dig. Självklart jobbar vi med responsiv design. Det innebär kort och gott att sidan anpassar sig och förändras efter storleken på den skärm besökaren använder.

Hemsidan är viktig. Den erbjuder dina kunder att besöka dig dygnet runt, året om var de än befinner sig. Hemsidan öppnar nya möjligheter för dig att synas där dina kunder finns och där dina kunder letar efter dig, dina produkter eller tjänster. Hittar de inte dig där så hittar de någon annan.

Hör av dig till oss på Infoservice, vi lyssnar på dina behov och önskemål.

/Stefan Kappers, webbutvecklare

påskgodis till företag

20210303 – Nyhetsbrev

Påskgodis – alltid gott och alltid omtyckt

Godis är inte bara gott det har dessutom en lång historia och är särskilt populärt under påsken. Traditionen med påskgodis kom till Sverige från Tyskland på 1800-talet. Ägget, som vi stoppar just påskgodiset i, är en gammal symbol för liv som passar särskilt bra just på våren.

Beställ påskgodis senast den 22/3 för leverans innan påsk. En del sorter kan du dessutom få skickad hem till personal och kunder som jobbar från bostaden.

Lite påskgodisinspiration (pdf). Vill du beställa kontakta din projektledare.

profilprodukter för fritidsaktiviteter

20210303 – Nyhetsbrev

Perfekt för utomhusaktivitet och matlust

Vi slår ett slag för vad vi tycker är riktigt smarta produkter för utomhuslivet som dessutom tillverkas i Sverige. Light my fire tillverkar smarta matlådor, muggar, bestick och mycket annat av miljövänlig bioplast. Detta är riktigt bra gåvor till både personal och kunder som gillar att vara ute i naturen. Perfekta för matlådor, utflykter och friluftsliv i största allmänhet. Självklart kan produkterna märkas på ett snyggt sätt.

Se exempel på produkter (pdf) och om du vill beställa kontakta din projektledare.